Eindelijk weer bijpraten over binden & boeien. En borrelen.
8 november 2021, 13:16Binden en boeien van medewerkers en vasthouden aan je kernwaarden. En dat zeker ook in tijden van crisis en schaarste. Daarover ging de themabijeenkomst van de vereniging van detacheerders Nederland (VvDN) op dinsdag 2 november in het fonkelnieuwe AFAS-theater in Leusden.
Het heeft even geduurd, maar afgelopen dinsdag konden de VvDN-leden en relaties elkaar eindelijk fysiek ontmoeten. De behoefte om weer bij te praten en van elkaar te leren was er blijkbaar, want de opkomst was fors. Het thema van de middag is in deze markt natuurlijk ook uiterst actueel. Binden & boeien is dan wel geen nieuw thema, de huidige marktomstandigheden zetten het wel in een nieuw perspectief. Zo werd duidelijk uit de twee inhoudelijke presentaties en aansluitende discussies.
Geen concessies doen aan je kernwaarden, dat was de kernboodschap van Bart Nijskens, co-founder en ‘chapter chief’, bij IT-detacheerder Rockstars IT. In een markt waar de vraag naar IT’ers ruimschoots groter is dat het aanbod, is het verleidelijk om minder kritisch te zijn over wie je aanneemt. Dat is nu net wat ze bij Rockstars IT niet doen. Instroom is er natuurlijk wel degelijk, maar de aansluiting bij de sterke – waardegedreven – cultuur blijft essentieel.
Die cultuur is ook cruciaal in het behouden van mensen. Ze kenmerkt zich door transparantie, ook over tarieven en beloning en veel keuzeruimte om je eigen opdrachten te kiezen. Werken met ‘chapters’, naar het aloude cellenmodel van Eckart Wintzen, zorgt dat – met de groei – de kracht van kleinschaligheid overeind blijft
Veel persoonlijk contact, groeien en toch het familiegevoel vasthouden. Ga er maar aanstaan in tijden van Corona. Het bekende en blikvangend hoofdkantoor Afas is de enige ontmoetingsplek voor de meer dan 500 medewerkers. In coronatijd werden dat ineens 500 thuiskantoren. Britt Breure, directeur HR bij Afas en opvallend genoeg ook de enige HR-medewerker van Afas, liet zien hoe die organisatie die omslag gemaakt heeft. Bijvoorbeeld door alle online-mogelijkheden niet alleen in te zetten voor formele contacten, maar juist ook voor informele moment en – ook op afstand – oog te houden voor het welzijn van de medewerkers. Dat alle HR processen bij Afas – vanzelfsprekend – al fors geautomatiseerd zijn, helpt daar wel bij.
VvDN maakte dankbaar gebruik van de theaterfaciliteiten die Afas ter beschikking stelde voor deze geslaagde bijeenkomst. Die natuurlijk werd afgesloten met het borrel- & netwerkmoment.