Gouden toekomst voor detachering, maar bureaus moeten aan de slag

Flex- en arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse geeft zijn visie op de toekomst van detachering. “Zet niet de opdrachtgever, maar de kandidaat centraal.”
Een artikel van ZiPconomy.

“Detachering is de ultieme combinatie tussen vast en flex”, vindt flex- en arbeidsmarktstrateeg Wim Davidse. Wie werkt via detachering, is namelijk in dienst bij het detacheringsbureau maar werkt op projectbasis bij diverse opdrachtgevers. “Daarmee heb je alle zekerheden van een vast contract en ervaar je de voordelen van flexibel werken.”

Daar was zijn publiek het uiteraard mee eens. Davidse sprak namelijk tijdens de eerste themabijeenkomst van de Vereniging voor Detacheerders Nederland (VvDN). Zo’n 75 afgevaardigden van detacheringsbureaus kwamen bijeen rondom het thema ‘aanstekelijk werkgeven’. Volgens Davidse heeft detachering veel potentieel voor de werknemer van de toekomst, als de bureaus tenminste nog meer hun best gaan doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het schort aan goed werkgeverschap bij de meeste detacheerders.

Te weinig aandacht voor kandidaten

Gedetacheerden voelen zich over het algemeen te weinig betrokken bij het bureau, blijkt uit onderzoek van de VvDN. De band met de opdrachtgever is sterker. Dit komt niet alleen omdat ze in de dagelijkse praktijk fysiek aanwezig zijn bij de opdrachtgever, maar vooral omdat detacheringsbureaus niet genoeg aandacht voor hun werknemers hebben.

Detacheerders zijn niet verrast door deze onderzoeksresultaten, vertelt secretaris Peter Hulsbos van de VvDN. “Iedereen merkt de spanning op de arbeidsmarkt en de strijd om talent”, vertelt hij. “De voornaamste doelgroep voor detacheerders is de HBO+-professional. Die is schaars en zijn eisen nemen toe. Daarom is goed werkgeverschap hartstikke actueel en een blijvend aandachtspunt voor detacheringsbureaus.”

‘Neem de stipster serieus’

“Door de vergrijzing krimpt de beroepsbevolking,” zegt Davidse. “Het wordt nog veel moeilijker om mensen te vinden. Als jij in 2020 nog voldoende kandidaten wilt hebben, moet je keihard aan de slag. Verplaats je in de wensen van je werknemers. Zet ze in op hun sterke kwaliteiten en hun interesses, daag ze uit, ontwikkel ze, laat ze presteren, ontdekken en groeien. Voer ze naar de nieuwe toekomst, geef ze aandacht en waardering.”

De belangrijkste doelgroep voor detacheerders zijn de zogenaamde ‘stipsters’, vertelt hij. Dit zijn werknemers van 25 tot 40 jaar. “Ze willen meedenken, uitdaging en bovenal serieus genomen worden”, zegt hij. “Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren ontevreden zijn over hun relatie met het detacheringsbureau. We moeten dus beter naar deze groep luisteren.”

Detachering als beroepsgroep

De meeste bureaus zijn wel bezig met goed werkgeverschap, vertelt Hulsbos. Maar het kan altijd beter en daarom vond de verenging het belangrijk om deze bijeenkomst te organiseren. “Iedereen kent het belang, dat is bijna een open deur”, zegt hij. “Maar echt invulling geven aan goed werkgeverschap is makkelijker gezegd, dan gedaan.”

Daarom is aanstekelijk werkgeverschap één van de speerpunten van de VvDN, vertelt Hulsbos. De vereniging van detacheerders bestaat sinds begin dit jaar. Er zijn nu 57 leden en het aantal deelnemers blijft groeien, zegt de secretaris. Samen maken de bureaus zich sterk voor erkenning van hun beroepsgroep. Ze willen onder andere een wettelijke basis voor detachering als werkgevers- en dienstverleningsvorm en gezamenlijke verankering van de rol van detacheerders als excellente werkgever voor professionals.

Eerst de kandidaat, dan de opdrachtgever

Hoe zorg je dan dat je zo’n excellent werkgever wordt? Hulsbos: “Achterhaal de wensen van je mensen en kijk hoe je daar invulling aan kunt geven. Die zoektocht is voor iedereen actueel. Hoe je goed werkgeverschap invult, is voor ieder bureau anders.”

Davidse vertelt over een bureau dat zijn kandidaat weghaalde bij de opdrachtgever, omdat hij zich niet op zijn plek voelde bij de klus. “En zo hoort het”, vindt de flexadviseur. “Zet niet je opdrachtgever, maar de kandidaat centraal. Het detacheringsbureau van de toekomst is gebouwd rondom de stipster. Wat wil hij leren? Waar wordt hij blij van? Welke opdracht hoort daarbij? En denk ook aan de merkbeleving van je bureau. Creëer een inspirerende, consistente beleving en word een sterk flexwerk-merk.”

Download de presentatie van Wim Davidse hier.